THE TOMMYGUNS og senere
MAC GUN KELLY AND THE TOMMYGUNS

Udskrift fra bogen Riber Rock af Sten Mogensen - historien fra 1964 - 1968


Tønder-gruppe dannet d. 24/2 1964.

Finn Pedersen, single
Knud Erik Petersen, rytme.
Ole Warming Andersen, trommer .( fra april 1965, sang. )
Elvig Iversen, sang.
Helmer Fabricius, bas.
Jørgen Valentin, trommer - ( fra april 1965 til februar 1966 - til The Mods)
Svend Ove Jørgensen, trommer - ( fra februar 1966. )
Erik Roth, rytme, - ( fra april 1966. )
Klaus Uecker, bas, - ( fra juli 1966. )

Finn og Knud Erik boede i Rudbøl. Men ved dannelsen startede gruppen med at øve hos Helmer på Strucksallé 81 i Tønder.(b170) Fra maj til august øver gruppen i Ubjerg ca. 4 km syd for Tønder; eneste transportmiddel var cykler. (b174)
Tommyguns var en af de mest kendte grupper i Sydvestjylland og den eneste gruppe, der indenfor området kunne høres på en grammofonplade. Opsamlingspladen fra DM i Pop 1966 (26/2 1966) ECCO ELP 501, med nummeret: I´ve got my mojo working.
Gruppen havde i starten italienske EKO-guitarer og Höfner bas, Pan-Aramic og Supro 1688TA forstærkere , men skiftede i slutningen af 1964 til Burns instrumenter. Forstærkerne blev udskiftet til Selmer, VOX 18-tommer bas, VOX AC3o, og Dynacord sangforstærker til MAX-højttalerne. Trommesættet blev et Ludwig.
En stor del af disse instrumenter blev købt hos Esbjerg Harmonika Service; det senere Esbjerg Musikimport, Torvegade 6, Esbjerg. Som så mange andre orkestre spillede Tommyguns kopier af de mest populære pop- og rhythm´n bluesnumre i perioden, men var i starten ret instrumentalt præget. (b175) Helt hen mod slutningen af 1965 havde gruppen godt tyve instrumentalnumre at gøre godt med, hvoraf en stor del var Shadows-numre.
Ellers var der stille numre som Under the  boardwalk, Move on og Tell Laura, rhythm´n bluesnumre som Boom Boom, Memphis Tennessee og You really got me og rock´n rollnumre som  Long tall Sally, Shake Rattle and Roll og Dizzy miss Lizzy. Men også selvkomponerede numre blev spillet  som f.eks. I can´t get you og Don´t be a professional mourner, begge skrevet af  Knud Erik Petersen.

DEBUT I HØJER BIO
Gruppen har sin debutoptræden i Højer Bio påskelørdag 1964, kl.14-17. Tirsdag d. 25 august  arrangerer Drop in Pop Club v/Jørgen Rosdahl, en konkurrence for beatorkestre på restaurant ”Skoven” i Ribe. Tommyguns deltager og bliver sydjyske mestre foran Heartbreakers fra Bramming og Mods fra  Tønder. (b173) Løgumkloster Pop Club åbner d. 7/11 1964 med The Tommyguns og som det første orkester åbner gruppen Skærbæk Power Club d.12/12 1964.     Gruppen er nu godt på vej, men ved en konkurrence i Åbenrå d. 27/12 1964 (Sydjysk pop grand prix) bliver det kun til en 5. plads ud af otte deltagende orkestre. Et ganske almindeligt danseorkester (Sonny Boys) vinder og efterlader Tommyguns med en enorm skuffelse efter den flotte 1. plads på ”Skoven” i Ribe i august.
Finn Pedersens scrapbog efterlader da også følgende kommentar :  Det største svindelforetagende vi endnu har været med til. To Åbenrå-orkestre besatte 1. og 2. pladsen og et Sønderborg-orkester fik 3. pladsen. Vi fik kun 5. pladsen.  Det er selvfølgelig en ret subjektiv holdning at indtage, men hjemmebanefordelen har uden tvivl givet et par points ekstra ved disse konkurrencer, og i dette tilfælde lidt mere end rigeligt måske.
Men Tommyguns melder sig igen til en konkurrence trods skuffelsen i Åbenrå. D. 23/1 1965 arrangerer popbladet  HIT danmarksmesterskab i pigtråd på Palads Hotel i Esbjerg og Jørgen Mylius er aftenens konferencier. Ud af ti deltagende orkestre får Tommyguns en 2. plads efter vinderne Finn Gert and the Stompers fra Esbjerg.
Denne 2. plads giver adgang til DM-finalen i KB-hallen i København d. 3o/1 1965, hvor gruppen får en hæderlig 6. plads ud af elleve medvirkende orkestre. The Donkeys med Keld Heick bliver danmarksmestre i pigtråd 1965. I marts stiftes Højer Pop-Club , også kaldet Corner Club og Tommyguns spiller ved åbningen af klubben d.14/4 1965.
Der har siden slutningen af 1964 og nu igen i april 1965, været skriverier i avisen (Vestkysten) om indspilning af en grammofonplade. Men ifølge avisen er kontrakten endnu ikke blevet underskrevet og det trækker lidt ud med realiseringen.
På samme tidspunkt er Elvig Iversen blevet afløst af Ole Warming Andersen som sanger, fordi ”han gik for meget op i sin pige”(scrapbog), og dermed ikke nok i orkesterets udvikling. Dette svære valg har sikkert været velkendt i grupperne, hvor det har været svært at bevare et fast parforhold sammen med orkesterkarrieren. Det var piger eller pigtråd og det mest skræmmende eksempel er vel Yoko Ono, og hvilken ballade hun skabte i The Beatles. Som ny trommeslager kommer Jørgen Valentin ind og afløser Ole Warming Andersen.
En engelsk impresario havde hørt Tommyguns d.17/7 1965 i Kolding Hit House (på 4. sal i Katrinegade) og var sikker på at gruppen ville gøre sig bedre med et nyt navn. Han mente, at gruppen nu skulle hedde Mac Gun Kelly and the Tommyguns, efter en af Amerikas mest berygtede gangstere. Det ville folk lægge mærke til, mente han og derefter hed det Mac Gun Kelly and the Tommyguns. (b176)

GRAMMOFONPLADE
Gruppen tager d. 3o/1o 1965 til Pinneberg ( en forstad til Hamburg ) for at indspille deres første grammofonplade. Impresarierne Ryts og Rosdahl havde i 1965 oprettet deres eget pladeselskab 2-R-Record og det var på dette selskab, at pladen skulle udgives. Efter at have indspillet det ene nummer til pladen, ville man vente med at indspille det andet nummer til næste dag. Numrene var Little Richards, Lucille og det selvkomponerede, I Can´t get you  af Knud Erik Petersen. (b178) Pladen bliver dog ikke udgivet, da pladeselskabet stopper for yderligere udgivelser, men der eksisterer et prøvetryk af pladen. Der forsøges med kontakt til andre pladeselskaber med henblik på en udgivelse, men uden held.
Gruppen stiller igen op til DM i Popmusik d.16/1 1966, denne gang i Fredericia. Det bliver igen til en 2. plads efter The Rockets fra Horsens. 2. pladsen giver igen adgang til DM-finalen, som bliver afholdt d. 26/2 1966 i K.B.Hallen, arrangeret af popbladene Hit og Beat. Heller ikke denne gang bliver gruppen placeret særligt højt, hvilket giver sig udslag i en del brok over resultatet. Teenmakers fra Ringsted bliver danmarksmestre, med Stoke Sect fra Birkerød på 2. pladsen. (b171) ”Københavneri” eller ej. Paradoksalt nok var det den almene opfattelse blandt arrangører og dommere, at de jyske grupper havde langt højere musisk standard, end de andre landsdeles orkestre. Men resultatet var til dels selvforskyldt. Tommyguns havde ikke fornyet sig væsentligt og spillede stort set i samme stil som ved DM 1965.
De øvrige grupper havde derimod udviklet sig  hen imod nyere soul- og rhythm´n  blues (Inside looking out, Papa´s got a brand new bag, Talking about you, Down the road, Get the picture). På daværende tidspunkt  var trommerne blevet overtaget af Svend Ove Jørgensen, der tidligere havde været trommeslager i rhythm´n  bluesgruppen The Mods fra Tønder. Jørgen Valentin fortsatte i The Mods. (b179)
D. 28/5 1966 arrangerer Haderslev Vesteramts Ungdomsforening  en stor pigtrådskonkurrence i Toftlundhallen. Der deltager tolv orkestre og Tommyguns er aftenens solistorkester. Egentlig skulle The Baronets fra Årup have spillet som hovedorkester, men det blev ændret til Tommyguns fordel.
Selv om Tommyguns var solistorkester fik de lov til at deltage i konkurrencen. At Tommyguns vandt konkurrencen foran Kenneth et les Garcons, Heartless og Kingstones, skabte en del utilfredshed blandt de øvrige orkestre. De mente netop at solistorkesteret ikke skulle deltage i  selve konkurrencen, der ved denne lejlighed havde en præmie på  kr. 6oo,- til det vindende orkester. Omkring samme tidspunkt får Tommyguns deres egen fanfolder,- en slags fanklubblad, hvor gruppen fortæller om deres personlige interesser og andre facts. Initiativtager er Geert Madsen.(b181)
Ifølge gruppens scrapbøger havde Tommyguns en hel del problemer med deres orkesterbiler gennem perioden. Løse tændingskabler, ild i motoren og forgiftning ved udstødningsgas. Men det var vist meget almindeligt for de fleste orkestre i perioden. Der var jo ikke råd til de større og stabile køretøjer og så brugte man hellere pengene på nye og bedre instrumenter. (b177)
På vej til et arrangement på Fyn havde deres lånte bil et utæt udstødningsrør. Kulilte trængte via ventilationsanlægget ind i bilen, men Finn Pedersen fik i tide trukket sine bevidstløse kammerater ud af bilen. Her kom de lidt efter lidt til sig selv og kunne senere trods alt gennemføre arrangementet.

UDSKIFTNING 
I foråret 1966 forlader Knud Erik Petersen gruppen og efter en mislykket øveaften trækker Finn Pedersen sig også ud. Omkring samme tidspunkt har Helmer Fabricius forladt gruppen og ind kommer Erik Roth på guitar og Klaus Uecker på bas. Finn Pedersen vender dog ret hurtigt tilbage igen.
Gruppen øver med den nye besætning og forsøger sig nu med en lidt blødere hitlistepop som Pretty Flamingo o.l. Første arrangement med den nye besætning er på ”Skoven” i Ribe d.17/7 1966. (b180) Herefter spiller gruppen frem til sommeren 1967, bl.a. ved Ringriderfesten i Sønderborg.
Ifølge scrapbøgerne har gruppen spillet langt over hundrede arrangementer bredt fordelt over det sydjyske område og en del jobs i nordtyskland. Hjemme i Tønder har gruppen kun haft relativt få arrangementer, hvilket må siges at være ret usædvanligt, da de lokale grupper havde mange jobs på ”hjemmebane”.
Ifølge pålidelig kilde var Tønder ”Mods-country”. Så måske er det forklaringen på de få jobs i Tønder. Forholdet imellem de to grupper var til tider lettere anspændt og der har, ifølge kilderne, været en væsentlig rivalisering at spore. Tommyguns spillede også en del på datidens populære mælkepopper, bl.a. i Kolding hos fru Mathisen.
Som bookere havde gruppen tilknyttet sig Bida Music Impress (Løjt Kirkeby), Bent Halvas i Arrild, Jens Emborg i Brørup og i et vist omfang Geert Madsen.
 
MP3 Player requires JavaScript and the latest Flash player. Get Flash here.